Transfer diagnosemodellen
Holton, Bates en Ruona (2000) hebben een model ontworpen waarin de factoren die bewezen de meeste invloed hebben op transfer met elkaar in verband worden gebracht; de Learning Transfer System Inventory (LTSI). Dit model kan gebruikt worden als diagnose-instrument, zowel voorafgaand aan als na een leertraject. Actuele en potentiele transferproblemen kunnen ermee in kaart worden gebracht en de juiste interventie kan op basis daarvan gekozen worden zodat transfer verbeterd wordt (Holton, 2003). Het kan daarmee de basis zijn voor een holistische of systeemaanpak van transferproblemen. Zij bieden op de webiste van Learning Transfer Solutions Global deze systeemaanpak aan; het is interessant en leerzaam om eens goed op hun site rond te kijken.
Dit model is in de jaren daarna verder onderzocht en gevalideerd o.a. door Choi & Ruona, 2008; Holton, 2005; Hutchins, Nimon, Bates & Holton, 2013; Ruona, Leimbach, Holton & Bates, 2002. Kirwan en Birchall hebben in 2006 het model ook onderzocht en op basis van dit onderzoek het model iets vereenvoudigd. Dit eenvoudigere model heb ik als basis gekozen voor deze website omdat de elementen eruit bewezen effectief zijn, en dus alle factoren bevat die transfer zouden kunnen bevorderen, en daarmee voldoende aanknopingspunten biedt voor het aanbieden van hulpmiddelen die transfer bevorderen.
Dit model is vertaald naar het Nederlands en verwerkt in een schema waarbij de diverse factoren gekoppeld zijn aan transferstrategieën. Je kunt dit schema gebruiken om in het ontwerp van een leertraject te bepalen welke van de strategieën het beste past bij jouw leertraject, de lerende daarin en de wensen en mogelijkheden van de opdrachtgever.
Wat opvalt in het model is dat veel factoren een relatie hebben met 'motivation to transfer'. Uit het onderzoek dat the Ashbridge business school heeft gedaan blijkt bijvoorbeeld dat de invloed van de factoren in de lerende (zoals motivatie) het sterkst transfer faciliteren. Hier vind je een samenvatting van de resultaten van hun onderzoek.