Factoren die invloed hebben op transfer

Om te kunnen bepalen hoe transfer kan worden bevorderd is het belangrijk te onderzoeken welke factoren invloed hebben op transfer. Als duidelijk is welke factoren invloed hebben kan verder onderzocht worden wat het effect is van de verschillende factoren en kan op die manier gezocht worden naar mogelijkheden om transfer te verbeteren. 

De basis voor het onderzoek naar factoren die de transfer beïnvloeden is gelegd in het onderzoek van Baldwin en Ford (1988). Zij onderscheiden drie hoofdfactoren te weten:

  • de lerende
  • het ontwerp van de training
  • de werkplek.

Elk van deze factoren zijn onder te verdelen in diverse subfactoren.

Sindsdien is er veel onderzoek gedaan waarin de factoren apart en in relatie met elkaar verder zijn bekeken (bijvoorbeeld door Blume, Ford, Baldwin & Huang, 2010; Burke & Hutchins, 2007; Nijman, 2004; Subedi, 2004). Uit mijn (lang niet volledige !!) literatuuronderzoek werd het volgende duidelijk:

  •    De diverse factoren beïnvloeden elkaar
  •    Er is niet één aangrijpingspunt (Blume et al., 2010) te vinden dat een garantie is voor succes.

Dat pleit voor een holistische aanpak (Kontoghiorghes, 2004; Swanson, 2003) van de transferuitdaging! Een mogelijk oplossing zit in wat Robinson & Robinson (1989) 'Training for impact' noemen.