Factoren in de trainee
Binnen de factor 'de trainee' beïnvloeden de sub factoren cognitieve vermogens, self efficacy, de motivatie en de veronderstelde bruikbaarheid de transfer.
Een factor als cognitieve vermogens heeft veel invloed op transfer (Blume, Ford, Baldwin & Huang, 2010), maar is helaas minder goed te beïnvloeden door een leidinggevende of de ontwerpers van een training omdat deze vermogens grotendeels aangeboren zijn.
Andere factoren zoals self efficacy en motivatie zijn beter te beïnvloeden. Zij hebben onderling invloed op elkaar én op de factoren in het ontwerp van de
training en op de werkplek, zo kunnen deze factoren elkaar versterken. Een hogere mate van self efficacy heeft een positief effect op motivatie, zowel voor als tijdens de training (Tziner, Fisher, Senior en Weisberg, 2007) en trainees die niet overtuigd zijn van de waarde van een training (veronderstelde bruikbaarheid) zijn minder gemotiveerd om te leren en minder gemotiveerd om het geleerde toe te passen (Grossmann & Salas, 2011). Tenslotte kan het zo zijn dat een bepaalde vaardigheid perfect kan zijn aangeleerd maar niet wordt toegepast door gebrek aan motivatie of ondersteuning van een leidinggevende. Er vindt dan dus geen transfer plaats (Balwin & Ford, 1988). Door de onderlinge verbanden tussen diverse sub factoren te versterken kunnen leidinggevenden en ontwerpers de invloed van deze factoren op transfer vergroten.