Andere factoren

Burke & Hutchins (2008) hebben een onderzoek gedaan naar wat trainers zelf als best practice beschouwen als het gaat om het tot stand brengen van transfer. Op basis van die resultaten komen zij tot twee nieuwe factoren die invloed hebben op transfer, namelijk; de eigenschappen van de trainer en het meten van effecten van training.

In een trainer hebben factoren als de inhoudelijke vakkennis, de werkervaring en de kennis van leerprincipes invloed op de transfer, zo blijkt uit dit onderzoek. Een trainer moet inhoudelijke expertise hebben en de vaardigheid hebben om flexibel aan te sluiten bij de leerstijl, werkervaring en leervragen van de trainee om hiermee transfer te stimuleren. Hier is een verband zichtbaar met de factoren veronderstelde bruikbaarheid (inhoudelijke vakkennis, werkervaring) en de cognitieve vaardigheden (aansluiten bij leerstijl en leervragen) die eerder in deze paper zijn beschreven.

Het meten van het effect van een training, en dus van transfer, wordt nog weinig gedaan; een heel klein percentage van het totale opleidingsbudget wordt besteed aan het meten van effect van een training (Burke & Hutchins, 2008). Het blijkt dat dit het optreden van transfer ondersteunt, omdat het de trainers, trainees en anderen aansprakelijk maakt voor transfersucces en het helpt om een cultuur te creëren waarin het belang van leren en toepassen van het geleerde centraal staat (Burke & Hutchins, 2008).