Error management
Dit begrip refereert aan een methode waarin mensen leren door het onderzoeken en het maken van fouten (McDermott, Gronowski, Carolan, & Fisher, 2013). Dit gedachtegoed wordt veel gebruikt in de luchtvaart (bij trainen met flightsimulatoren), in de gezondheidszorg en binnen 'crew resource management'.
In een leertraject is het daarom heel effectief om praktijksimulaties op te nemen en lerenden daarin de ruimte te geven om fouten te maken. Uiteraard werkt dit pas als de situaties worden nabesproken en daarbij aandacht is voor de invloed van de aan te leren vaardigheden en ook gekeken wordt naar manieren waarop het maken van fouten voorkomen kan worden. De gedachte hierachter is dat dit de motivatie van lerenden verhoogd en de veronderstelde bruikbaarheid van de training verbetert (Burke & Hutchins, 2007). Daarnaast bevordert error management de transfer als het de lerenden de mogelijkheid geeft te anticiperen op mogelijke problemen, hen de kennis wordt gegeven hoe ze met deze problemen om kunnen gaan en als de negatieve effecten van het niet optreden van transfer wordt belicht. In een onderzoek dat is gedaan in de gezondheidszorg werd bijvoorbeeld duidelijk dat het toestaan van het maken van fouten in een simulatietraining aan teams de mogelijkheid geeft om meer emotionele controle te houden. Daardoor beheersen zij de situatie beter, en dit vertaalt zich naar meer controle in situaties met patiënten waar iets vergelijkbaars fout gaat (King, Holder, & Ahmed, 2013).