Persoonlijke (on)mogelijkheden van de lerende

De persoonlijke (on)mogelijkheden van een lerende om het geleerde toe te passen worden beinvloed door hun motivatie om te leren, door de ondersteuning van een leidinggevende en door hun cognitieve vermogens.

Cognitieve vermogens hebben te maken met je intelligentie, je mogelijkheden om ideeën te begrijpen, je aan te passen aan de omgeving, te leren van ervaringen en de vaardigheid om te kunnen redeneren (Grossman & Salas, 2011). Cognitieve vermogens zijn volgens Blume, Ford, Baldwin en Huang (2010) de sterkste voorspellers van succesvolle transfer. Lerenden met meer cognitieve vermogens zijn meer succesvol in het verwerken, vasthouden en generaliseren van resultaten van getrainde vaardigheden, en bereiken daardoor dus betere transferresultaten. Indien dit mogelijk is kan het de moeite waard zijn om via een intake gesprek de vermogens van een lerende in kaart te brengen en op basis van die uitslag te bepalen of een lerende wel of niet aan een leertraject gaat deelnemen.

Daarnaast blijkt dat de cognitieve vermogens van een lerende ook invloed hebben op mogelijkheden om transfer strategieën te gebruiken (Chiaburu, Van Dam, & Hutchins, 2010). Transfer strategieën zijn een geheel van cognitieve en gedragstechnieken om transfer tot stand te brengen. Voorbeelden hiervan zijn het formuleren van eigen leerdoelen, het anticiperen op mogelijke transferproblemen en het analyseren van de leersituaties op de werkplek (Roberson, Kulik, & Pepper, 2009). Een specifiek voorbeeld van een transfer strategie is 'relapse prevention strategy', die methode is uitgewerkt in een hulpmiddel.