Peer support

Een 'Peer' kan binnen een leertraject zowel een collega zijn, als een 'mede lerende' binnen het leertraject, waar iemand dus niet perse mee samenwerkt. Vaak wordt in deze context echter een collega bedoeld.

Door de ondersteuning van collega's (en een goed leerwerkklimaat) is een duidelijke verbetering van vaardigheden na een training zichtbaar (Martin, 2010). De ondersteuning van collega's werkt zo goed omdat collega's de lerende direct kan motiveren en hen kan stimuleren met de getrainde vaardigheden aan de slag te gaan. Bovendien zijn collega's een rolmodel.

De ondersteuning van collega's kan in meer en minder gestructureerde vorm plaatsvinden. Een voorbeeld van gestructureerde ondersteuning zijn peer meetings. Martin (2010) heeft hier onderzoek naar gedaan en omschrijft deze bijeenkomsten als mogelijkheden waar trainees met collega's hun leerdoelen, problemen en vragen bespreken, en collega's aan trainees feedback, ondersteuning en tips geven, en hun kennis met hen delen.

Voor het inrichten van peer-meetings als follow up binnen of na afloop van een leertraject is een hulpmiddel ontworpen.