Ondersteuning van de leidinggevende

Het belang van de ondersteuning van de leidinggevende wordt in onderzoek bevestigd; weinig ondersteuning van een leidinggevende kan de positieve effecten van
ondersteuning van collega's zelfs teniet doen (Martin, 2010).  Zowel de ondersteuning van een leidinggevende, als de meer impliciete ondersteuning van een organisatie, bevorderen de transfer omdat zij een positief effect hebben op self efficacy en de motivatie om te leren. Daarnaast heeft de ondersteuning van een leidinggevende ook invloed op de doelgerichtheid in het leren van een trainee (Chiaburu, van Dam & Hutichins, 2010). Voorafgaand aan de training kan een leidinggevende namelijk aangeven wat er van de trainee verwacht wordt en welke doelen er door de training gerealiseerd dienen te worden.  Dit bevordert de transfer. Indien dit passend is binnen een leertraject kunnen afspraken tussen een leidinggevende en een lerende apart vastgelegd worden. Zie hier voor een voorbeeld.

Een leidinggevende heeft een dubbele rol in het transferproces. Aan de ene kant kan een leidinggevende mogelijkheden en faciliteiten bieden voor het toepassen van vaardigheden in het werk (de mogelijkheid om het geleerde toe te passen). Aan de andere kant is de ondersteuning van een leidinggevende op zichzelf een
beloning. Daardoor laat een leidinggevende namelijk zien dat hij de inspanningen van de trainee om transfer tot stand te laten komen positief waardeert
(Holton, Bates & Ruona, 2000). Het geven van waarderingssteun voor leren en transfereren in het hele proces voor, tijdens en na de training, heeft een positief effect op transfer. Om het gesprek met de leidinggevende over deze ondersteuning aan te gaan is een hulpmiddel ontwikkeld.